Vijftig (!) redenen om te zeilen
Zeilschool Windemanneke verzamelde ze alle vijftig. Je herkent ze vast, en…. misschien weet je nog wel een andere originele reden om te zeilen!
ZEILEN ALS RECREATIE
- Zeilen is een fantastische vrijetijdsbesteding
- Even weg van de wereld en alle zorgen vergeten
- Lekker om de wind door je haren te voelen
- De rust op het water is heerlijk
- Je hebt echt even tijd voor jezelf
- Lekker zwerven over de wateren
- Actief bezig zijn in de buitenlucht
- Het is een manier van gezond ontspannen
- Je kan met zeilen samen met vrienden/kennissen plezier beleven
- Lekker bruin worden op het water (wel goed insmeren!)
- Er is zoveel te zien op het water, tijdens het zeilen kan je genieten van omgeving en natuur
- Iedereen is vrolijk en aardig voor elkaar op het water, iedereen groet elkaar
- Romantisch: heerlijk zeilen met mijn vriend(in)
- Zeilen geeft een gevoel van vrijheid
- Je kan het ook doen tijdens je vakantie, een boot huren kan op veel plaatsen
- Als je in grotere boten zeilt komt het op samenwerking aan: teamwork!
- Je kan het combineren met andere (water)sporten, bijvoorbeeld zwemmen of vissen
- Je kan gaan zeilen wanneer je het wilt, geen verplichtingen
- Het geluid van de golven tegen de boot is fijn
ZEILEN ALS UITDAGING OM HET TE LEREN
- Kapitein zijn op een schip, dat geeft een machtig gevoel
- Goed voor je doorzettingsvermogen, het geeft enorme voldoening als het lukt
- Je kan angst overwinnen, goed voor je zelfvertrouwen
- Je hebt er heel je leven iets aan, als je kan zeilen. Jong geleerd is oud gedaan
- Leren zeilen hoort in Nederland gewoon bij je opvoeding, net als leren fietsen en schaatsen
- Het is genieten om steeds meer zeilvaardigheden onder de knie te krijgen
- Je krijgt meer kennis over het weer
- Je leert ook knopen, altijd handig
ZEILEN ALS MILIEUVRIENDELIJK VERVOERSMIDDEL
- Zeilen is een duurzame manier om je te verplaatsten over het water
- Simpelweg om van A naar B te komen over het water
- Het Is prachtig dat je je kunt vervoeren met windenergie
- Milieuvriendelijk transport en goedkoop, natuurlijk
- Een oversteek kunnen maken, bijvoorbeeld naar Engeland zeilen
ZEILEN ALS AVONTUUR
- Zeilen is een spannende en uitdagende activiteit
- Het gevoel dat ik controle heb over de boot geeft me een kick
- Lekker gevoel om de snelheid in de boot krijgen en houden en om schuin gaan
- Zeilen met de spinnaker is super. Planeren helemaal!
- Het is afwisselend, elke keer weer anders (veel of weinig wind, andere windrichting)
ZEILEN ALS WEDSTRIJD
- Wedstrijdjes zeilen is leuk
- Soms kan je het niet laten: kijken wie het snelst is
- Door een wedstrijdje te doen weet je of je het zeilen goed beheerst
- In veel landen wordt gezeild: wedstrijdzeilen is zelfs een Olympische sport
ZEILEN ALS SHOW
- Leuk om te zien en te doen: admiraalzeilen, synchroonzeilen met andere boten
- Trucs laten zien aan anderen, laten zien wat je allemaal kan doen met de boot
- Tonen dat je zeilvaardig bent, bijv. een perfecte landing aan de steiger kunnen maken
- Vlot met de boot overweg kunnen, daar mag je best trots op zijn!
EN DAN ZIJN ER NOG WEL MEER REDENEN OM AAN ZEILEN TE DOEN, ZOALS:
- De zeilinstructeur/-instructrice is zo leuk
- Het moet van mijn vader en moeder
- Je kan er je beroep van maken, later zeilinstructeur worden
- Verantwoordelijk zijn voor boot en materiaal is belangrijk, onderhoud is best leuk
- Lekker dromen: misschien kan ik ooit een eigen bootje bouwen of kopen…
Meer originele redenen om te zeilen kan je mailen naar: info@zeilschoolwindemanneke.nl
Ik ben benieuwd!
Eric Pardon
Zeilschool Windemanneke
Zeilen doe je zo!
Er zijn basisregels en -principes die gelden bij leren zeilen in de Optimist. Handig om deze ‘zeilwetten’ op een rijtje te hebben! Voor gevorderde zeilers natuurlijk gesneden koek…
1. Zeilen hijsen en strijken met de kop van de boot in de wind. Schoten altijd helemaal los.
Als de zeilen wind vangen gaat de boot snelheid maken, en dat willen we nog niet!
2. Een zeilboot is alleen bestuurbaar als hij snelheid heeft.
Het water moet langs het roer stromen om effect te hebben op het roerblad.
3. Recht tegen de wind in zeilen gaat (helaas) niet.
Schuin tegen de wind in wel! Je haalt maximaal zo’n 45 graden t.o.v. de wind als je je zeiltje goed aanhaalt en als je zwaardje diep in het water steekt. Probeer je toch probeert om scherper te zeilen, dan zal je zeiltje gaan klapperen, de boot zal stil vallen en onbestuurbaar worden.
4. Het zeil met de schoot zo strak aantrekken totdat het net niet klappert.
Als je het zeil toch strakker zet, verlies je snelheid. Dit komt omdat de luchtstroom in het zeil dan verstoord wordt. Hierdoor wordt de boot meer zijwaarts weggezet en gaat ook onnodig schuin. Als de wind (schuin) van achteren komt moet het zeiltje dus open staan (schoot vieren). Je zwaardje kan dan trouwens ook omhoog getrokken worden.
5. Als je vindt dat de boot te schuin gaat zijn er een aantal opties:
– Schoten laten vieren (heeft alleen zin wanneer de wind schuin van voren komt)
– Naar de windrichting toe sturen, eventueel tot in de wind
– Gewicht verder naar buitenzijde van de boot verplaatsen, eventueel gaan hangen.
6. Ga altijd tegenover het zeil zitten. Aan de andere kant van de boot als waar de giek uitstaat dus; je kijkt zo in het zeil.
Zo vorm je een tegengewicht voor het (te) schuin gaan van de boot bij het zeilen. Als je boot omslaat: altijd bij de drijvende boot blijven, niet wegzwemmen! Schootje losmaken van de giek, omzwemmen en de boot via het zwaard weer rechttrekken. En dan hozen maar!
Weet je nog andere elementaire ‘zeilwetten’ voor de beginnende zeiler? Dan hoor ik ze natuurlijk heel graag. Ik zie reacties tegemoet via: info@zeilschoolwindemanneke.nl
Succes!
Eric Pardon
Zeilschool Windemanneke
Zeilkriebels
Ieder jaar in het vroege voorjaar zijn ze er weer bij mij: de zeilkriebels. Heb ik altijd al gehad, zolang ik mij kan kan herinneren, eigenlijk. Het water trekt, het varen en vooral het zeilen lonkt, het verlangen om met een bootje het water op te gaan is echt onweerstaanbaar.
Waar hem dat in zit? Het begint al met het geschommel en gewiebel van de boot bij het instappen, en het geklots en geruis wanneer de boot vaart krijgt als de wind in het zeil blaast… Maar ook: het achterlaten van het vasteland, en daarmee in een andere wereld verzeild raken, het zwerven, het gevoel van autonomie en vrijheid, … dat soort dingen, dus. Moeilijk de vinger achter te krijgen… Maar die zeilkriebels zijn er, onmiskenbaar, en je moet jezelf er wel aan overgeven. Zo ontstaat in de loop der jaren een passie voor zeilen.
Zeilschool Windemanneke heeft deze zeilkriebels als uitgangspunt. De missie is om ervoor te zorgen dat mensen het zeilen kunnen beleven. Vanuit passie voor zeilen!
Herkent u de zeilkriebels? Ik ben erg benieuwd naar uw reacties via: info@zeilschoolwindemanneke.nl
Eric Pardon
Zeilschool Windemanneke
Leren door frustreren?
Over een kernopgave voor de zeilinstructeur.
Ik wil kinderen (met enige ervaring) in een Optimistles leren opkruisen. Ik wil dat ze leren wat het is, en ik wil dat ze het kunnen toepassen.
Ik leg met tonnen een driehoeksparcours uit, met een lang in-de-winds rak. Dit keer hanteer ik eens een andere aanpak: Géén uitleg over het opkruisen vooraf, maar vooral: laten gebeuren (binnen de grenzen van veiligheid, uiteraard!). De kinderen moeten vandaag (helaas?) eerst de frustratie gaan ervaren van een bootje met klapperend zeil, dat onbestuurbaar is en verlijert omdat het geen vaart heeft. Hier geldt dus: leren door frustreren.
En dit is een heel lastig moment voor mij. Want wat ben ik -vanuit een reflex- geneigd om vanuit mijn rol als instructeur te gaan toeroepen: schoot aan, roertje naar je toe, eerst stukje doorvaren, etc. Met kromme tenen en barstensvol ongeduld zit ik nu echter in de volgboot het puntje van mijn tong af te bijten. Niet alleen voor de kinderen, maar ook voor mij is er duidelijk sprake van frustratie dus.
En… twijfel. Ik wil immers niet op mijn geweten hebben dat kinderen het straks zeilen niet leuk meer vinden of zelfs angstig worden omdat ze de controle missen. Mijn ervaring is echter gelukkig (!) dat kinderen op enig moment zelf ontdekken dat een bootje pas goed te hanteren valt wanneer het snelheid heeft. Als ik zie dat ze dit doorkrijgen (en wat geniet ik daar dan van) hebben ze echt geleerd, en dan is de tijd ook rijp om over het hoe en waarom van overstag gaan en opkruisen te gaan praten. Ik ben er van overtuigd dat dit vaak effectiever is dan alles vooraf voorkauwen en uitleggen, de kinderen leren er meer van.
Zo beschouwd is het geven van zeilles voor mij een spel van loslaten en laten gebeuren versus het geven van instructies en aanwijzingen just in time. Waarbij ik tegelijkertijd besef dat elke situatie, elke lesgroep en elk kind iedere keer ook weer anders is. Ik zie het steeds weer als een kernopgave voor mij als zeilinstructeur om hier de optimale balans in te vinden.
Reacties? Ik ben benieuwd! Stuur ze naar: info@zeilschoolwindemanneke.nl
Eric Pardon
Zeilschool Windemanneke